تمیز کردن داشبورد
پست شده در مقالات و مطالب کاربردی

بهترین راه ها برای تمیز کردن داشبورد خودرو

متاسفانه برخی از ما تنها به تمیز کردن و برق انداختن بدنه خودروی خود اهمیت داده و از نظافت بخش‌های داخلی کابین ماشین خود، از جمله تمیز کردن داشبورد خودرو غافل می‌شویم. همان قدر که پولیش زدن بدنه خودرو اهمیت دارد، باید به فکر تمیز کردن و برق انداختن داشبورد خودرو نیز باشیم.
در ادامه، قصد داریم که بهترین روش‌های تمیز کردن داشبورد خودرو و نگهداری از کیفیت آن را توضیح دهیم.

داشبورد خودرو به دلیل اینکه همیشه در دید است، در تمیز مشاهده شدن خودرو تاثیر فراوانی دارد. بنابراین دانستن اطلاعات در زمینه بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو جزو مواردی است که باید همیشه به آن توجه شود. علاوه بر این، تمیز نگه داشتن داخل خوردرو مخصوصا بخش داشبورد یکی از عوامل افزایش طول عمر ‌ماشین است. پس منطقی است که به دنبال بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو باشیم. در این مطلب بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو و همین طور روش مرتب و تمیز کردن قسمت‌های مختلف ماشین اشاره شده است.

اگر روی داشبوردتان زباله بریزید، دیدتان را مختل می‌کند. هم چنین اگر شیشه‌های خودرو کثیف باشند، دید شما کم شده و متوجه وجود وسایل نقلیه اطرافتان نمی‌شوید. و منجر به تصادف می‌شود. تمیز نگه داشتن ماشین همچنین ارزش ماشین شما را بالا برده و در زیبایی آن اهمیت زیادی دارد. در ادامه مطلب برای یادگیری بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو با ما همراه باشید.

تمیز کردن داشبورد خودرو

برای تمیز کردن داشبورد خودرو، می‌توانید از روش‌های گوناگونی بهره‌مند شوید. که هر یک به نوعی در تمیزکاری و برق انداختن داشبورد موثر هستند. اما پیش از هر کاری به صورت مشترک، از یک پر یا قلم گردگیری استفاده کرده و ابتدا سطح داشبورد را به خوبی گردگیری کنید. وجود گردوغبار و ذرات روی داشبورد، باعث می‌شود که کار شما سخت شده و با کیفیت کمتری همراه گردد. به علاوه گرد و غبار و ذرات، به خش افتادن داشبورد خودرو نیز منجر می‌شوند.

پس از گردگیری ابتدایی، از یک دستمال نرم (ترجیحا پارچه‌های میکروفایبر) استفاده کرده و سطح داشبورد را به صورت پایه‌ای تمیز نمایید. سپس از یکی از فرمول‌های زیر برای تمیز کردن کامل و برق انداختن داشبورد خودرو، بهره‌مند شوید.

برای تمیز کردن داشبورد خودرو باید ابتدا نسبت به گردگیری و رفع ذرات و آلودگی ها از روی آن اقدام نمایید.

بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو

با داشتن امکانات کم و وسایل بسیار مبتدی و راحت می‌توانید، داشبورد ماشین خوردو را به بهترین نحو تمیز کنید. تمیز کردن داشبورد ماشین در حالت عادی بصورت زیر می‌باشد:

1- پاک کردن داشبورد

با استفاده از شیشه پاک کن و یک دستمال روی داشبورد و دریچه‌های کولر را تمیز نمایید، یا در صورت امکان برای انجام این کار از تمیزکننده‌های مخصوص استفاده کنید. برای اینکه نتایج بهتری را از عملکرد خود ببینید بعد از انجام این کار با یک دستمال کتان یا نخی اثرات به جای مانده از شیشه پاک کن و گرد و غبار را از بین ببرید.

2- تمیز کردن شیشه نصب شده روی کیلومتر شمار خودرو

این قسمت را با استفاده از یک پارچه نم دار و یک پارچه خشک تمیز کنید. استفاده از شیشه پاک کن و اسپری‌های مخصوص هم در این مورد کاربرد دارد.

3- قسمت‌های غیر قابل دسترس

بخش‌هایی مثل ضبط ماشین، پره‌های دریچه کولر و بخاری، دسته‌های متصل به درب و… را می‌توانید، با مسواک و یا یک قلم مو محکم یا برس‌های مخصوص و مواد شوینده پاک کنید.

چند پیشنهاد برای تمیز کردن داشبورد خودرو

استفاده از مواد و ابزار کار متفاوتی برای تمیز کردن داشبورد خودرو پیشنهاد می‌شود، مواد شوینده، شیشه پاک کن‌ها و حتی مواد پاک کننده مخصوص داشبورد خودرو، از جمله این موارد می‌باشد. برای بهتر پاک شدن گرد و غبار و آلودگی‌ها می‌توان مواد بهتری را معرفی کرد.

تميز كردن داشبورد ماشين با وازلین

وازلین علاوه بر خاصیت پاک کننده‌گی قوی، سطح داشبورد خودرو شما را براق و تمیزی را یک دست در تمامی نقاط آن نمایان می‌کند. برای انجام این کار توجه داشته باشید، که اول سطح داشبورد را با یک دستمال نخی یا حوله از گرد و غبار پاک نمایید. درخشان شدن سطح داشبورد از ویژگی‌های استفاده از وازلین است. بیشتر مواقع از عنوان واکس خانگی برایش استفاده می‌شود، چون دسترسی به آن آسان است.

روش جرم گیری داشبورد ماشین

معمولا داشبوردها از جنس چرم هستند و به همین دلیل برای تمیز کردن آن‌ها باید مواظبت‌های لازم را در نظر داشت. برای تمیز کردن داشبورد و جرم گیری سطح آن به سراغ تمیز کننده‌ها‌‌ی مخصوص چرم می‌رویم، استفاده از لوسیون چرم و می‌تواند در این روش موثر باشد. مقداری از این ماده را روی داشبورد کشیده و با دستمال محکم جرم‌ها و لکه‌ها را پاک کنید. اگر چنین پاک کننده ای در دسترس شما نیست می‌توانید از سرکه استفاده کنید و جرم و بوی بد(بوی سیگار) را از سطح داشبورد برطرف نمایید.

بهترین واکس داشبورد ماشین

انتخاب بهترین نوع واکس یکی از بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو می‌باشد، انتخاب این واکس به نوع خودرو شما بستگی دارد، و برای هر خودرویی متفاوت است و ارتباط مستقیم با جنس و متریال به کار رفته در داشبورد خودرو دارد. اصلی ترین شاخص انتخاب بهترین واکس داشبورد ماشین؛ ماندگاری و درخشش آن بر روی داشبورد با گذشت بیست و چهار ساعت می‌باشد. اما همیشه قطعی ترین شاخص نیست. چون گاهی استفاده از مواد نفتی نامرغوب منجر به ایجاد این درخشندگی می‌شود، بنابراین برای انتخاب این نوع واکس از متخصصان این حوزه راهنمایی بخواهید.

انواع واکس داشبورد خودرو

واکس‌های داشبورد خودرو را باید به دو گروه واکس داشبورد مایع و واکس داشبورد ژله‌ای تقسیم بندی کنیم.

  • واکس‌های داشبورد مایع: این واکس‌ها خاصیت براق‌کنندگی عالی داشته و حتی کهنه‌ترین داشبوردهای خودرو را نیز براق و درخشان می‌سازند.
  • واکس‌های داشبورد ژله‌ای: واکس‌های داشبورد ژله‌ای؛ دارای هر دو خاصیت براق‌کنندگی و محافظتی روی سطح داشبورد هستند. با استفاده از این نوع واکس داشبورد، تمیز ماندن سطح را برای مدتی بیمه می‌سازید.
  • واکس‎های داشبورد سلولزی: این نوع از واکس‌ها به طور خاص برای داشبوردهای چوبی تولید شده و کارایی محافظت و برق انداختن سطح چوبی داشبورد را دارا هستند.

پیشگیری از کثیف شدن داشبورد ماشین

در کنار تمام این نکات توجه داشته‌باشید که پیشگیری از کثیف و کهنه شدن داشبورد ماشین نیز جای خود دارد. برای این منظور نکات و توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • از لمس داشبورد یا فرمان با دست‌های چسبناک خودداری نمایید.
  • از پارک کردن خودرو زیر آفتاب تند خودداری کرده و یا در صورت لزوم از آفتابگیر خودرو استفاده نمایید.

چند نکته برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف خودرو

 بعد از آشنایی با بهترین راه‌های تمیز کردن داشبورد خودرو؛ بیان این موضوع مهم است، که تمیز کردن خودرو تنها به داشبورد منتهی نمی‌شود. تمامی قسمت‌های داخلی و خارجی خودرو باید به مرور زمان مرتب و تمیز شود، داشتن یک خودرو تمیز نشانگر اهمیت بالای شما به محیط اطرافتان است.

نحوه تمیز کردن صندلی خودرو

با نظافت و تمیزکاری اصولی می‌توانیم، صندلی‌های اتومیل را مثل روز اول مرتب و پاکیزه داشته باشیم؛ تميز كردن صندلي پارچه‌ای ماشين با استفاده از جارو برقی و دستمال ازجمله موارد پر کاربرد در تمیز کردن صندلی خودرو می‌باشد. این برای زمانی است که تنها گرد وغبار و آشغال خشک روی صندلی باشد. اگر روکش صندلی ماشین کثیف و چرک شده باشد، می‌توانید روکش‌ها را جدا کرده و بشویید. و اگر این امکان وجود ندارد با یک سطل مواد شوینده و ابر صندلی‌ها را تمیزکنید. و درب اتومبیل را برای خشک شده کامل باز نگهدارید. با یک جاروبرقی کل اتومبیل و اطراف صندلی را از پاک نمایید.

تميز كردن سقف ماشين

تمیز کردن سقف ماشین متناسب با جنس پارچه به کار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد. یک روش ساده و عملی برای این کار استفاده از پارچه میکرو فیبر و محلول آب، شامپو فرش، سرکه می‌باشد. در نهایت بعد از عمل پاک سازی و تمیز کردن سقف از اسپری خوشبوکننده برای مطبوع کردن هوای خودرو استفاده نمایید. در این روش می‌توان از فوم‌های مخصوص پاک کننده سقف ماشین نیز استفاده نمود.

روش سیاه شدن لاستیک ماشین

شاید شنیدن این عنوان برای شما عجیب باشد، منظوراز سیاه شدن لاستیک ماشین یعنی برق انداختن و رفع جرم و کثیفی از آن است. تمیز کردن لاستیک ماشین علاوه بر زیبا نشان دادن خودرو شما در کاهش مصرف سوخت هم تاثیر دارد. با استفاده از مواد شوینده خانگی و مقداری نوشابه می‌توانید لاستیک خودرو خود را برق بیاندازید. اسپری‌های مخصوصی هم برای انجام این کار تولید و عرضه شده است که از فروشگاه اتوسریر می توانید تهیه نمایید.

چرا تمیز نگهداشتن خودرو اهمیت دارد؟

همیشه تمیز نگهداشتن خودرو و رسیدگی مداوم به خودرو می‌تواند، در طول عمر آن تاثیر مثبت داشته باشد. مصرف سوخت را کاهش داده و زیبایی ظاهر ماشین شما را حفظ نماید. برای کاهش مصرف سوخت می توانید مقاله چند نکته کاربردی برای کاهش مصرف سوخت را مطالعه نمایید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
شماره تماس(های) ما [مشاوره رایگان]
09919286298