کاهش مصرف سوخت
پست شده در اطلاعیه‌های عمومی

چند نکته کاربردی برای کاهش مصرف سوخت

راه‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت وجود دارد. شما می‌توانید با تغییر برخی عادت‌ها در هنگام رانندگی باعث کاهش مصرف سوخت شوید. البته با درنظرگرفتن و اجرای راهنمای نگهداری خودرو نیز می‌توانید مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجه‌ای کاهش دهید. فدراسیون مصرف‌کنندگان آمریکا یا CFA، در تحقیقی به این نتیجه رسیده است که در صورت انجام این چند کار ساده، رانندگان می‌توانند مصرف شان را تا 13% کاهش دهند.
اگر شما در مورد قیمت سوخت نگران هستید یا دغدغه های محیط زیستی دارید، می توانید با چند راه کار ساده میزان قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی نمایید.

1 – درپوش باک را چک کنید

حدود 17% خودروهایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند یا بدون درپوش باک هستند یا درپوشی شکسته و معیوب دارند.در هر دو حالت، هم میزان پیمایش، کمتر و هم باعث بخارشدن بنزین و به تبع آن، آلودگی زیست‌محیطی، می‌شود. چک کردن درپوش باک، یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت است. چون خرابی آن معمولاً با روشن شدن چراغ چک خودرو همراه می‌شود.

درپوش باک و کاهش مصرف سوخت

2 – خودرو را روشن نگه ندارید

اگر منتظرید یا پشت چراغ قرمز هستید یا به هر دلیل دیگری، خودرو را در حالت روشن، متوقف کرده‌اید، به این نکته هم توجه کنید که شما در حال سوزاندن بنزینی هستید که هیچ اثری در جابجایی‌تان ندارد! به همین دلیل است که اکثر خودروهای روز دنیا به صورت استاندارد به سیستم استاپ‌ استارت مجهزند. پس اگر بیشتر از 30 ثانیه توقف دارید، خودرویتان را خاموش کنید

3- سوخت مناسب خودروی خود را انتخاب کنید.

خودروهای مختلف به سوخت‌هایی با میزان اکتان مختلف نیاز دارند. دفترچه خودروی خود را با دقت مطالعه کنید تا ببینید چه بنزینی برای خودروی شما مناسب است. این ایده که بنزین سوپر برای همه خودروها بهتر از بنزین معمولی است غلط است. بعضی خودروها نیاز به سوخت سوپر دارند و بعضی‌ها به سوخت معمولی نیاز دارند. خودروهایی هم هستند که باید برای رسیدن به اکتان سوخت مناسب به صورت ترکیبی از بنزین سوپر و بنزین معمولی استفاده کنند. اگر ترکیب کردن سوخت به نظر شما ایده خوبی نیست، می‌توانید از مکمل‌‌های سوخت و افزایش دهنده‌های اکتان استفاده کنید تا اکتان بنزین را در حد مناسب خودروی خود تنظیم کنید.

4- از بهترین روغن موتور استفاده کنید

ممکن است روغن‌های موتورهای مختلفی با خاصیت‌های جذاب چشم شما را گرفته باشد، اما همیشه باید از تطابق روغن موتور با نوع خودروی خود اطمینان حاصل نکید. خودروسازان خودروهای خود را تست می‌کنند تا مشخص شود کدام نوع روغن موتور با چه خواصی برای خودرو مناسب است. اکثر خودروسازان فهرستی از روغن موتورهای مناسب دارند. توصیه ما این است که حتما از همین روغن‌ موتورها استفاده‌کنید تا موتور خودرو بهترین عملکرد خود را داشته‌باشد. و از اتلاف سوخت و در نتیجه افزایش مصرف آن جلوگیری شود.
چه در تابستان چه در زمستان، مراقب این نکته باشید که شاید سازنده خودرو شما، روغن موتورهای متفاوتی را توصیه کرده باشد. علاوه براین، بدون مطمئن شدن از میزان ویسکوزیته مناسب، دست به تغییر نوع روغن نزنید. به عنوان مثال اگر از روغن موتورهای 5w-30 استفاده می‌کنید، با تغییر به روغن 10w-30، مصرف سوختتان 1 تا 2% بیشتر می‌شود.

5- حواستان به وزن خودرو باشد

هرچقدر وزن خودرو کمتر باشد، پیشرانه نیز قدرت کمتری برای تکان دادن جثه خودرو، صرف می‌کند و کاهش مصرف سوخت صورت می پذیرد. پس مراقب وزن خودرو باشید.!

فقط می‌خواهیم هر از چندگاهی، نیم نگاهی به محتویات صندوق عقب هم داشته باشید؛ تحقیق CFA می‌گوید هر 45 کیلوگرم افزایش وزن خودرو، مصرف سوخت را 1 الی 2% بیشتر می‌کند.

خیلی از ما عادت داریم بدون توجه به نوع خودرو، وسایل مختلفی با آن جابجا کنیم. بیان این نکته که حمل وزن بیشتر به معنای افزایش فشار روی موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت است. معمولا خودروسازان در دفترچه خودرو به این اشاره می‌کنند که حداکثر توان یک خودرو در زمینه حمل بار چقدر است. سعی کنید نه تنها تا حداکثر ظرفیت ممکن بار نزنید، بلکه تا حد امکان از جابجایی بار با خودرو خودداری کنید.

6- فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش مصرف سوخت، تنظیم فشار باد لاستیک‌ها است. خیلی از راننده‌ها به این نکته توجه ندارند، آن‌ها تا زمانی که چرخ‌ها وضعیت خوبی داشته باشند و به خوبی به زمین چسبیده باشند مشکلی ندارند، در صورتی که کم بودن فشار باد لاستیک‌ها یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مصرف سوخت است. هر خودرو میزان استانداردی برای فشار هوای تایرها دارد و می‌توانید این اطلاعات را از طریق دفترچه خودرو یا جستجو در اینترنت پیدا کنید. بهتر است عاج‌های لاستیک خود را هم بررسی کنید. و در صورت نیاز لاستیک‌ها را عوض کنید چون چسبندگی بیشتر خودرو به جاده به معنی مصرف کمتر سوخت است.

7- از درجا روشن نگه داشتن ماشین پرهیز کنید

درجا کار کردن خودرو یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سوخت خودرو است. هر ده دقیقه‌ای که خودروی شما روشن باشد، تقریبا ۰.۵ لیتر سوخت مصرف می‌شود. بهتر است اگر مطمئن هستید که خودروی شما برای چند دقیقه حرکت نخواهد کرد خودرو را خاموش کنید. برخلاف تصور درجا کار کردن موتور خودرو بیشتر از استارت زدن و راه‌اندازی مجدد آن سوخت مصرف می‌کند. همچنین خیلی راننده‌ها عادت دارند صبح‌ها خودروی خود را برای چند دقیقه روشن بگذارند تا موتور گرم شود. این هم باعث افزایش مصرف سوخت بدون دلیل می‌شود چرا که اکثر خودروهای امروزی نیازی به گرم کردن ندارند و موتور آن‌ها خیلی سریع به دمای مناسب می‌رسد.

8- بدون فشار آوردن به موتور، با دنده‌های بالا حرکت کنید

اگر خودروی شما دنده دستی دارد، بهتر است با توجه به میانگین سرعت حرکت خود، یکی از دنده‌های بالاتر را برای رانندگی امتحان کنید. رانندگی با سرعت بالا در دنده‌های پایین‌تر می‌تواند مصرف سوخت خودرو را تا ۴۵ درصد بیشتر کند. بدون این که به موتور خودرو فشار اضافه‌ای بیاورید، با بالاترین دنده ممکن حرکت کنید. به عنوان مثال اگر با سرعت ۶۰ کیلومتر به جای دنده چهار، در دنده ۵ حرکت کنید، تقریبا ۲۵ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنید.

‍9- صبح‌ها بنزین بزنید

آیا می‌دانستید که سوخت‌گیری در اوایل صبح می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه سوخت شود؟ اگرچه این مقدار خیلی نیست اما آنقدری هست که بتوان به آن توجه داشت. به خصوص اگر کارکرد خودروی شما زیاد است و دفعات متعددی به پمپ بنزین‌ها می‌روید. اکثر پمپ بنزین‌ها سوخت را زیر زمین نگهداری می‌کنند و اول صبح که زمین هنوز سرد است، بنزین تراکم بیشتری دارد. با بالاتر آمدن خورشید دمای زمین هم بالا می‌رود و تراکم سوخت کمتر می‌شود. پمپ‌های بنزین تنها جریان سوخت را می‌سنجند و کاری با تراکم سوخت ندارند. بنابراین شما می‌توانید صبح‌ها و در هوای سرد، با پرداخت هزینه کمتر، سوخت بیشتری وارد مخزن خودروی خود کنید.

10- از کولر خودرو به شکل صحیح استفاده کنید

پیشنهاد ما این‌نیست که هرگز از کولر خودرو استفاده نکنید، بلکه منظور این‌است که در شرایط مناسب از کولر استفاده‌کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که هنگام رانندگی در ترافیک که توقف و حرکت زیاد اتفاق می‌افتد. بهتر است از کولر استفاده نکنید چون کولر (به شکل طبیعی) باعث افزایش مصرف سوخت موتور می‌شود. اما اگر در بزرگراه‌ها هستید یا سرعت حرکت شما بیشتر از ۹۰ کیلومتر است، اگر شیشه‌ها را بالا بدهید و کولر را روشن کنید سوخت کمتری مصرف می‌شود. علت این امر این است که با پایین دادن شیشه‌ها هوا وارد کابین می‌شود. و نیروی درگ یا پسار که پیشتر توضیح دادیم بیشتر می‌شود و موتور مجبور است سوخت بیشتری برای حفظ سرعت خودرو استفاده کند.

کمتر کردن مصرف سوخت خودرو نه تنها  به صرفه‌جویی در هزینه‌ کمک می‌کند، بلکه آسیب‌های محیط زیستی خودروها را هم کاهش می‌دهد. در واقع استفاده از این تکنیک‌ها برای کاهش مصرف سوخت نه تنها باعث نفع شخصی شما می‌شود، بلکه به نوعی مسئولیت اجتماعی هم هست.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
شماره تماس(های) ما [مشاوره رایگان]
09919286298