توصیه‌های رانندگی در فصل پاییز
پست شده در اخبار

توصیه‌هایی برای رانندگی در فصل پاییز

گرچه تصادف جزو جدایی‌ناپذیر رانندگی ناایمن است‌، اما گاهی اوقات راننده‌ها مقصر اول  در تصادفات نیستند. بعضی وقت‌ها عواملی غیر از خود ما سرنوشت‌مان را رقم می‌زنند. مثل باران که عامل اصلی تصادفات رانندگی در فصل پاییز محسوب می‌شود.

رانندگی در فصل پاییز :

امیدواریم حداقل گوشه‌ای از خطرات پیش‌بینی‌شده این فصل زرد با توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی‌ و رعایت آن از طرف شما کاهش پیدا‌کند. ‌طبق آمار، تصادفات در فصول مختلف افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند.

جاده‌های خیس و لغزنده، شیشه‌های بخار‌گرفته، شاخه‌های شکسته‌شده و توفان‌های بی‌امان به‌همراه فصل پاییز وارد خیابان‌های شهر می‌شود و قربانیان خود را از میان مردمی‌ که کمتر توجهی به توصیه‌ها و راهنمایی‌های پلیس و سازمان آتش‌نشانی‌ ندارند، می‌گیرد.

‌گرچه می‌توان  اگر بخش عمده‌ای از حوادث رانندگی را مربوط به راه‌ها و نقص‌فنی خودروها دانست، اما قطعا رعایت توصیه‌های ایمنی نیز بخشی از تصادفات خطرناک را کاهش خواهد‌داد. ‌بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که سهم خودتان را در پیشگیری از وقوع تصادفات به صددرصد برسانید. ‌

باران حوادث بر سر جاده‌های نا‌امن

تصادف، جزو جدایی‌ناپذیر خودروها و خیابان‌هاست، ‌اما نوع تصادفات با تغییر فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند. ‌گرچه آب‌و‌هوای فصل بهار هوای تفریح و سفر را با خود به‌همراه می‌آورد، اما فصل تابستان به‌خاطر تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی فرصت مناسب‌تری برای سفر کردن است. ‌قطعاً هر‌جا که اتومبیل هم باشد متاسفانه تصادف و خسارت است.

‌‌هجوم سفرهای بین‌شهری به داخل شهر و تردد خودروهای شهروندان در خیابان‌های شهر برای انجام امور روزمره تصادفات را از جاده‌ها به خیابان‌های داخل شهر کشانده است، اما بخشی از تفاوت تصادفات فصل بهار و تابستان با پاییز و زمستان به شرایط جوی این دو‌نیمه سال برمی‌گردد.

‌آغاز کاهش دمای هوا و نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی، بارندگی و به‌تبع آن لغزنده بودن جاده‌ها، توفان و شکستن شاخه‌ها و فرود آن بر روی اتومبیل‌ها و مواردی از این دست خطرات رانندگی در فصل پاییز است. ‌‌اغلب این سوانح و تصادفات نیز ماموران سازمان آتش‌نشانی‌ و خدمات ایمنی را به صحنه حادثه می‌کشاند. ‌بنابراین ماموران دلسوز آتش‌نشانی‌ بهترین بلدهای‌ راه در این فصل برای رانندگان می‌توانند باشند. ‌

مواظب باشیم سر نخوریم!

لغزندگی خیابان‌ها، یکی از اصلی‌ترین خطراتی است که بر اثر بارندگی ایمنی اتومبیل‌ها را به خطر می‌اندازد. ‌به همین خاطر استفاده از لاستیک‌های نو و عاج‌دار یکی دیگر از احتیاطات واجب است که اتومبیل شما را از لغزندگی جاده‌ها در امان خواهد داشت، ‌چراکه بارندگی بر روی آسفالت خیابان‌هایی که سرشار از چربی و دود اگزوز است، سطحی کاملاً لغزنده و ناایمن را برای اتومبیل‌ها ایجاد می‌کند.

‌اغلب تصادفاتی که در فصل پاییز ماموران آتش‌نشانی‌ را به صحنه حادثه فرا‌می‌خوانند، عدم‌استفاده از لاستیک‌های مناسب و ناتوانی راننده در کنترل اتومبیل بر روی سطح لغزنده جاده‌است. ‌در این رابطه هم کارشناسان سازمان آتش‌نشانی،‌ شهروندان تهرانی را دعوت به کاهش سرعت و حتی‌المقدور عدم‌رانندگی در هوای بارانی کرده و رانندگی را تنها در صورت رعایت توصیه‌های ایمنی صحیح می‌دانند.

‌از طرفی چک کردن لنت‌های خودرو، استفاده از لاستیک‌های عاج‌دار و در صورت نیاز زنجیر چرخ، تنظیم بخاری‌های اتومبیل برای از بین بردن بخار داخل اتومبیل، عدم‌حضور در فضاهای باز و ایستادن در زیر درختان از دیگر توصیه‌های موکد سازمان آتش‌نشانی‌ و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شهروندان تهرانی و دیگر هموطنان‌مان برای رانندگی ایمن در فصل پاییز است. ‌

برف‌پاک‌کن اتومبیل‌تان سالم است؟

بارش باران یکی از نعمت‌های خدادادی است که سال‌هاست که کمتر میهمان تهرانی‌هاست. ‌گاهی بی‌وفایی باران به شهر غبارگرفته تهران آن‌قدر طولانی می‌شود که پایتخت‌نشینان رسم میهمان‌نوازی را فراموش می‌کنند و به آداب روزهای آفتابی از هیچ چتری برای در امان ماندن از خطرات احتمالی استفاده نمی‌کنند.

‌یکی از خطرات این نعمت خدادادی دامن وسایل نقلیه را می‌گیرد. ‌به گفته یکی از کارشناسان سازمان آتش‌نشانی‌، بیشترین بخش تصادفات فصل پاییز در زمان بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد. ‌زمانی که بارندگی آغاز می‌شود، دید راننده به جاده کمتر می‌شود. ‌ بنابراین رانندگان باید با آغاز فصل پاییز برف‌پاک‌کن‌های خود را آماده کنند.

‌تنظیم تیغه‌های برف‌پاک‌کن و سالم بودن آن باید قبل از فصل باران مورد‌بررسی قرار بگیرد. ‌از طرفی نور اتومبیل کمک زیادی به دید راننده می‌کند، بنابراین برای داشتن دیدی مناسب باید چراغ‌های اتومبیل‌تان را تنظیم کرده و در وضعیت ایده‌آل قرار دهید. ‌‌علاوه‌بر نور اتومبیل، گرم‌کن‌های‌برقی شیشه عقب خودرو کمک زیادی به از بین بردن بخار شیشه می‌کند. ‌بنابراین حتما گرم‌کن اتومبیل خود را آماده کنید. ‌

خطر صاعقه را جدی بگیرید

صاعقه، خطری است که کمتر باعث ایجاد سانحه در فصول سرد می‌شود، اما با این حال بد نیست توصیه سازمان آتش‌نشانی‌ را جدی بگیرید و در صورتی که هنگام صاعقه در فضای باز مثل کویر و دشت و صحرا رانندگی می‌کنید، آنتن رادیوی اتومبیل‌تان را جمع کنید تا از خطر اصابت صاعقه در امان بمانید.

‌وزش باد و شکستن درختان و شاخه‌های درختان نیز یکی دیگر از خطرات این فصل است که در این باره کارشناسان آتش‌نشانی‌ توصیه می‌کنند حتی‌الامکان از توقف یا پارک کردن اتومبیل‌تان در زیر درختان خودداری کنید. ‌برخی دیگر از توصیه‌های ماموران سرخ‌پوش آتش‌نشانی‌ نیز تمام فصول و دوران را در‌بر‌می‌گیرد.

‌به‌طور مثال کاهش سرعت بارها ماموران آتش‌نشانی‌ را با دستگاه‌های برش هیدورلیک به صحنه حادثه کشانده است تا راننده عجول و بی‌احتیاط را از پاره‌های آهن جدا کرده و راهی تخت اورژانس کنند. ‌هم‌چنین نشتی بنزین و خروج بنزین و گازوییل به‌دلیل واژگونی اتومبیل از دیگر مواردی است که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی‌ اکیداً توصیه به رانندگی ایمن و بررسی سلامت اتومبیل پیش از اقدام به رانندگی دارند. فروشگاه اتوسریر ‌امیدواراست پاییز سال‌1398 هیچ اتومبیلی بر سطح خیس خیابان نلغزد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
شماره تماس(های) ما [مشاوره رایگان]
09919286298