مزایا و معایب روکش چرم و پارچه
پست شده در اخبار

روکش صندلی چرم یا پارچه ای؟

اگر برای خرید روکش صندلی به مرکز فروش روکش صندلی اتوسریر سربزنید با انواع روکش صندلی مواجه می شوید و سوالات زیادی ذهن شما را مشغول می کند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 2015-challenger-interior-seating-RLX9-large-1.jpg است

برای بیشتر مردم خرید خودرو از گرانترین اجناسی است که خریداری می کنند به همین دلیل به دنبال روشی برای بالا بردن عمر ماشین خود هستند؛ صندلی خودرو در اثر اشعه یو وی، اصطکاک ورود و خروج، حیوانات خانگی، قرار گرفتن ابزار و غیره آسیب می بیند و باعث از بین رفتن نمای اتومبیل می شود. اینجاست که صاحبان خودرو به سراغ روکش صندلی می روند؛ روکش صندلی ( Seat Cover ) از پرفروش ترین لوازم جانبی خودرو در بین مصرف کنندگان ایرانی است که از آن برای حفاظت از رویه فابریک صندلی خودرو، تغییر دکوراسیون داخلی خودرو یا راحتی بیشتر استفاده می کنند. همچنین برخی از روکش ها با کمک قالبی ارگونومیک باعث راحتی صندلی خودرو می شوند.

روکش صندلی‌های پارچه‌ای و چرمی هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند اما یکی از نکاتی که باید از ابتدا مد نظر باشد کیفیت دوخت، مواد و جنس روکش صندلی است. ابتدا باید از موارد بالا مطمئن شویم و سپس انتخاب کنیم.

جنس روکش صندلی ماشین

روکش صندلی از نظر جنس به دو دسته کلی چرم و پارچه تقسیم می شود که هر کدام دارای زیر شاخه های متفاوتی است. انتخاب بین روکش چرمی یا پارچه ای موضوعی است که تمام افرادی که تصمیم دارند روکش صندلی ماشین بخرند بین آن ها مردد هستند.

روکش صندلی ماشین پارچه ای

روکش پارچه ای دارای تنوع رنگ و قیمت است، زیبایی خاصی دارد و مقاوم است. اکثر تولیدکنندگان روکش صندلی از پارچه هایی که از نوع گردباف (کشباف، پلی استر، پلی استر پنبه)، مخمل، تاروپودی، اسپایس، برزنت یا کنف استفاده می کنند. پارچه های تولیدی از نخ پلی استر در برابر حرارت، نور خورشید، شوینده ها، چروک شدن و سایش مقاوم هستند. روکش های پارچه ای از نظر سرمایش و گرمایش وضعیت بهتری دارند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 836_4.jpg است

مزایای روکش صندلی پارچه ای

– عدم تغییر دمای زیاد در زمستان و تابستان؛ روکش پارچه ای در تابستان گرمای کمتری را به خود جذب می کند و مانع تعریق زیاد در اثر نشستن طولانی می شود و در زمستان نیز کاهش دما را کمتر منتقل می کند و باعث گرم شدن فرد می شود.
– ثبات رنگ و تنوع رنگ بیشتری دارد و تغییر رنگ در آن بسیار کمتر است.
– باعث جذب رطوبت می شود.
– راحتی بیشتری دارد، بدون چسبیدن، کشیدن یا سوزاندن پوست در اثر گرمای روکش
– در برابر روکش چرمی بی کیفیت دوام بهتری دارد.
– روکش های مخمل راحت و لطیف هستند.
– مقرون به صرفه تر است.
– روکش پارچه ای نو بوی نامطبوعی ندارد.

معایب روکش صندلی پارچه ای

– تمیز کردن این روکش زمانیکه کثیف شود بسیار سخت است؛ به خصوص در مدل هایی که رنگ پارچه روشن است سخت تر است.
-وزن برخی از مدل های روکش پارچه ای زیاد است اما مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی دارد و پارچه های نازک، عمر کمتری دارند.
– لکه ها را جذب می کند.
– جلوه ای لوکس و اسپرت ندارد.
– مستعد پاره شدن است.

روکش صندلی ماشین چرم

بارزترین ویژگی روکش چرمی سهولت در نظافت، شتشو و تمیز کردن آن است و برای افرادی مناسب است که فرزند خردسال دارند، با لباس کار سوار خودرو می شوند، با خودرو وسایلی را حمل و نقل می کنند یا افراد زیادی را سوار خودروی خود می کنند و نمی توانند به نظافت داخل خودرو برسند؛ مانند خودرو آژانس و تاکسی مناسب است. برای شستشوی روکش چرمی اسپری های مخصوصی وجود دارد که کیفیت پاک کنندگی آن بیشتر است. البته اشتباه بیشتر صاحبان روکش چرمی این است که با این تفکر که لکه از روی روکش چرم به راحتی پاک می شود بنابراین برای مدت طولانی روکش را تمیز نمی کنند و لکه ها روی روکش باقی می مانند و دیگر به آسانی تمیز نمی شوند.

 

روکش چرمی از چرم طبیعی، چرم مصنوعی یا مشتقات نایلون تشکیل می شود که جنس و ضخامت چرم عوامل مهمی هستند که در انتخاب روکش چرم باید به آن توجه کنید.

چرم طبیعی از دباغی پوست حیواناتی چون گاو و گوسفند تولید می شود و پس از قرار گرفتن در مواد شیمیایی یا گیاهی دوام پیدا می کند. چرم پارچه ای بسیار خاص و زیبا است و خاصیت گرمایی بالایی دارد. روکش صندلی ساخته شده از چرم طبیعی بسیار مقاوم هستند اما به خاطر آن که قیمت آن بسیار زیاد است برای تولیدی روکش صندلی صرفه اقتصادی ندارد.

چرم مصنوعی یا چرم پلاستیکی در سه نوع PVC (پی وی سی)، PU (پلی اورتان) یا PU-PVC  وجود دارد که از یک لایه روکش (Skin) و یک لایه اسفنج PVC یا PU تشکیل شده است و بسیار ارزان تر است.
چرم PVC از نظر زیست محیطی و سلامتی فرد مصرف کننده از سلامت کافی برخوردار نیست و برای استفاده در مناطق گرمسیری مناسب نمی باشد. روکش های ساخته شده از این چرم، مقاومت پایینی در برابر حرارت و خشکی هوا دارد، پس از مدت کوتاهی پوسته پوسته می شود یا ترک می خورد، باعث تعریق زیاد می شود و چرم آن در برابر تابش مستقیم نور خورشید و بالا رفتن حرارت از خود گازهای مصنوعی منتشر می کند که ممکن است قسمت جلو شیشه ماشین حالت مه گرفتگی ایجاد شود. البته چرم PVC که به نوعی بیشتر از جنس پلاستیک است تا چرم؛ نسبت به چرم PU و چرم طبیعی عمر بیشتری دارد و تجزیه آن در طبیعت نیز زمان بیشتری نیاز دارد.
چرم PU قیمت بیشتری دارد اما معایب چرم های PVC را ندارد و سالم تر است. این چرم صنعتی مرغوب، دوام و کیفیت بالایی دارد و معایب ذکر شده را ندارد و نسبت به چرم طبیعی ارزان تر است.

چرم PU-PVC   نیز به این شکل تولید می شود که یک لایه چرم PU بر روی لایه زیرین که از جنس PVC است قرار می گیرد. در نتیجه هم قیمت آن نسبت به چرم PU کمتر است و هم معایب چرم PVC را ندارد.

مشتقات نایلون که اصطلاحا فوم نامیده می شود بدترین نوع روکش است که آن را به نام روکش چرم می فروشند؛ این روکش دوام بسیار پایینی دارد و کیفیت آن به مراتب نسبت به چرم طبیعی و صنعتی ضعیف تر است. برای تشخیص فوم از چرم تنها کافیست به ضخامت پارچه دقت کنید؛ مشتقات نایلون ضخامت کمی دارد و قسمت نخ و دوخت آن چروک می شود. این نوع روکش بیشتر نسبت به چرم مصنوعی باعث عرق کردن فرد می شود.

مزایای روکش صندلی چرمی

–  به راحتی و به کمک یک دستمال مرطوب می توان روکش را تمیز کرد.
– برای افرادی مناسب است که ظاهر اسپرت داخل ماشین را می پسندند و جوان پسند است.
– ظاهر چشم نوازتری دارد.
– طرفداران بیشتری دارد.

معایب روکش صندلی چرمی

– این روکش در تابستان باعث گرم شدن فرد و عرق کردن او می شود و در زمستان باعث انتقال سرما می شود و دیر گرم می شود.
– اگر جنس بی کیفیت آن را خریداری کنید در یک سال مجبور می شوید دو بار روکش را تعویض کنید.
– روکش صندلی چرمی نو بوی خوبی ندارد و به خصوص زمانیکه داغ می شود.

یکی از معایب بارز این روکش نیز افزایش دما و تعریق در تابستان است که این عیب در مدل هایی که شیارهایی برای جریان هوا دارند کمتر وجود دارد و شدت این عیب در روکش های چرمی تیره رنگ بیشتر است. البته به نظر برخی دوستان روکش چرمی در خودروهای خارجی و لوکس به خاطر سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم قبل تهویه مشکل عرق کردن را ندارد.

روکش صندلی ترکیبی از پارچه و چرم

در این نوع روکش به صورت  هوشمندانه از مزایای دو نوع قبلی استفاده کرده اند؛ بدین شکل که هر کجا بدن انسان با روکش در تماس است از پارچه و در بقیه قسمت از چرم استفاده می کنند. در واقع می توان گفت روکش ترکیبی بهترین نوع روکش صندلی است زیرا در صورت کثیف شدن می توان قسمت زیادی از روکش را تمیز کرد و در تابستان و زمستان هم مشکل تعریق یا سرما وجود ندارد.

برخی افراد روکش چرمی و برخی روکش پارچه ای را بهترین نوع روکش صندلی ماشین می دانند اما به نظر بسیاری از تولیدی های روکش صندلی ماشین اگر چرم یا پارچه از مواد درجه یک و عالی باشد و مراحل برش و دوخت با دقت و کیفیت انجام شده باشد هر دو دوام زیادی دارند و خیلی برتری خاصی نسبت به هم ندارند.

جمع بندی

در یک جمع بندی می توان گفت اگر عادت خوردن آشامیدنی و خوراکی در ماشین را ندارید و از گرما دوری می کنید، بهترین نوع روکش صندلی ماشین برای شما پارچه ای است اما اگر دوست دارید خودروی شما ظاهری اسپرت داشته باشد و با خیال راحت در ماشین خوراکی و نوشیدنی میل کنید، بهترین نوع روکش صندلی ماشین برای شما چرمی است.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
شماره تماس(های) ما [مشاوره رایگان]
09919286298